Abonnementen self service (ASS) via OutSite

Steeds vaker zie je backoffice processen verschuiven van organisatie naar de klant zelf. Customer Self Service in moderne termen. In jouw privé leven herken je dit vast wel. Een Netflix abonnement afsluiten, je Ziggo/KPN abonnement wat upgraden (of downgraden) of je abonnement van je favoriete magazine opzeggen. Het gaat allemaal online en geautomatiseerd.

Jouw abonnementen als customer-self-service gebruiken kan met AFAS (nog) niet. Met een vleugje STKKR is dit gelukkig nu al mogelijk!

“Inspiratie

Deze blog is bedoeld als inspiratie en is geen how-to zoals je vaak bij ons ziet. We kiezen hier bewust voor omdat het direct ingrijpt op het core-verdienmodel van jouw organisatie. Het procesvraagstuk is dan belangrijker dan de technische inrichting.

“Is jouw dienst klaar om te automatiseren? “

Vanuit STKKR geloven we in automatiseren. We geloven echter ook in het menselijk aspect dat waarde toe ‘kan’ voegen. In veel processen kan een persoon waarde toevoegen. Denk daarbij aan het afsluiten van een abonnement voor de voetbalclub, daar is warm contact nodig om jou ‘welkom’ te laten voelen. Het administratief proces kun je echter volledig automatiseren (aanmaken lid, abonnement, incasso-akkoord) waardoor je tijd over houdt voor het warme contact.

Aan de andere kant is het soms fijner om geen contact te hebben. Als ik een Netflix abonnement afsluit zit ik helemaal niet te wachten op een telefoniste die mijn IBAN nummer wil hebben voor incasso. 100% geautomatiseerd is bij dat soort diensten gewoon de standaard.

Of jouw abonnementsdienst klaar is voor verdere automatiseren hangt dus echt af van jouw product of dienst. Daarnaast is het ‘soort proces’ ook een belangrijke factor.

 

Welke processen vallen er onder abonnement-self-service

Abonnementen door klanten laten beheren is onder te verdelen in een paar stappen.

1. Nieuwe klant

2. Muteren abonnement

3. Opzeggen abonnement 

Als klant besluit je om een dienst af te nemen. Het nieuwe klant proces. In AFAS zou dit betekenen dat je een op maat-gemaakt invulformulier laat vullen. Het invulformulier wordt door STKKR automatisch verwerkt en maakt verkooprelatie, incasso-gegevens en abonnement aan.

Naar verloop van tijd zal de klant een wijziging willen aanbrengen in de diensten. Het OutSite portaal van AFAS is hiervoor bij uitstek geschikt. Een aanpassing van bijvoorbeeld licentieaantallen komt vaak voor. Binnen het OutSite portaal richt je dan een dossier in met als bestemming ‘abonnement’. Hiermee kan de eindklant eenvoudig een aanpassing doen in aantallen. Middels de AFAS workflow houd je grip op ‘geautoriseerde’ wijzigingen.

Is jouw dienst niet meer nodig? Dan besluit de klant zijn dienst gedeeltelijk of volledig op te zeggen. Ook dat is goed te automatiseren in AFAS en een vleugje STKKR. Je richt een type dossier ‘opzeggen’ in waarbij de relatie zijn opzegdatum zelf kan bepalen. Middels dossier condities controleert AFAS al of de geplaatste opzegtermijn wel kan en mag. STKKR verwerkt vervolgens op de achtergrond de abonnementsmutatie.

 

Aan de slag! 

Zoals je leest is er niet veel nodig om abonnement-self-service naar een hoger niveau te brengen. Start, als je dat nog niet hebt, met het inrichten van een AFAS OutSite klantportaal. Daarbinnen ga je extra dossiers maken die -met behulp van STKKR- het proces volledig automatiseren.

Onze tip: Start klein en maak steeds kleine stapjes. Het aanpassen van het abonnement is een hele mooie eerste stap!

Hulp nodig? 

Het volledig inrichten van abonnementen-self-service kan misschien wat (te) groot lijken. Invulformulieren, dossiers, workflows, outsite, styling… We kunnen ons goed voorstellen dat je deze kennis niet hebt. Op www.stkkr.nl/partners vind jij (gecertificeerde) AFAS partners die ook STKKR partner zijn. Zij helpen jou graag met deze inrichting!

Zelf met Stkkrs processen in AFAS automatiseren?

Herken je jouw bedrijf of handmatig proces in deze blog? Laat fouten dan tot het verleden behoren door processen te automatiseren in AFAS. Het enige wat je nodig hebt zijn het gewenste aantal Stkkrs.

Heb jij al een account? Start dan meteen met inrichten, eventueel samen met jouw AFAS-consultant. Heb jij nog geen account? Maak dan een gratis account aan. Hiermee beschik je helemaal gratis over twee Stkkrs! De software heeft weinig uitleg nodig, maar hier vind je meer informatie.

Vanzelfsprekend leggen we onze software ook graag aan je uit door middel van een demo. Vraag een gratis demo aan.