STKKR voor accountancy, de VIA machtigingscode efficiënt verwerken

Sinds 2014 bestaat er iets moois voor de accountants. De Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA), later is ook de Service Bericht Toeslagen (SBT) toegevoegd. De klanten ontvangen van de belastingdienst een brief waarmee zij de accountant kunnen machtigen om de VIA bij de belastingdienst op te halen. Het enige wat hoeft te gebeuren is het invoeren van de machtigingscode in AFAS. In dit blog vertellen we hoe dit nóg makkelijker kan! 

De voordelen van de Vooraf Ingevulde Aangifte zijn groot, je hebt in één keer de gegevens van de klant ingevoerd. Het verwerken van de aangifte is in de ideale situatie een kwestie van controleren en aanvullen.

Het invoeren van de machtigingscode is ieder jaar een flinke klus, zeker wanneer je veel cliënten hebt kan dit vele (tientallen tot honderden) uren tik of scanwerk betekenen. Het rendeert zeker, maar hoe mooi zou het zijn als je het invoerwerk kunt weg-automatiseren?

De klant is er druk mee, en jij als accountant bent er druk mee. Je krijgt de machtigingscodes op papier, digitaal of wellicht al via een portal binnen. Je tikt de codes over en voilà; je hebt de machtiging. Een typisch geval van ‘werk dat niet zou hoeven te bestaan moet je laten verdampen’, zoals AFAS dat zo mooi in z’n OPB visie noemt. Daar zijn we het bij STKKR helemaal mee eens, en hebben we een mooie oplossing voor gevonden.

Vastleggen bij de bron 

Bij STKKR zijn we groot fan de OPB visie. Deze visie vertelt je onder andere dat ‘vastleggen bij de bron’ belangrijk is en dat je ‘werk dat niet zou hoeven te bestaan moet laten verdampen’. Bij de machtigingscode is het precies zo.

Zorg ervoor dat het voor jouw klant leuk en simpel wordt, en zorg dat je er zelf geen werk meer aan hebt. Juist op dit punt loop je (nog) vast in AFAS en gaat STKKR voor jou het verschil betekenen.

    Snelle en foutloze verwerking

    In meer detail:

    VIA machtigingscode toevoegen

     

    Anno 2019 heeft (bijna) iedere accountant een (OutSite) klantportal in gebruik. Het portaal biedt je veel voordelen in het werk en communicatie met je klanten. Je deel dossiers, laat IB en VpB stukken accorderen en biedt wellicht al inzicht in hun cijfers. Om het VIA proces efficiënt te laten verlopen kun je met een vrij dossieritem heel eenvoudig de VIA machtingscode opvragen.

    Het proces wordt daarna heel simpel, transparant en je bent volledig in control:

    1. Via een berichtsjabloon (uit het dossier) stuur je massaal al jouw cliënten een mailbericht met de link naar OutSite om de code in te vullen
    2. De klant voert de code in (nieuw dossieritem)
    3. STKKR verwerkt de code direct in AFAS. Je richt hiervoor slechts 1 STKKR in gebaseerd op het ingestuurde dossieritem (GetConnector) en de updateConnector per type. 1 voor de VIA en 1 voor de SBT.
    4. Na 4 weken nog geen machtingscode? Via de signaalmethodiek van AFAS kun je ook een signaalbericht sturen naar klanten. 

    Samenvattend

    • Implementatie in STKKR inrichting < 30 minuten
    • Implementatie in AFAS in +/- 4 uur
    • Volledig digitale verwerking
    • Snel en foutloos
    • Korte ROI: < 1 maand
    • Onderhoudsvrij systeem

      En nu? 

      Werk jij met de VIA machtigingscode en/of SBT machtigingscode en heb je meer dan 100 activeringscodes per jaar? Dan heb je geen enkele reden om dit proces niet te automatiseren!

      Heb jij al een account? Start dan meteen met inrichten, eventueel samen met jouw AFAS-consultant. Heb jij nog geen account? Maak dan een gratis account aan. Hiermee beschik je helemaal gratis over twee Stkkrs! De software heeft weinig uitleg nodig, maar hier vind je meer informatie.

      Vanzelfsprekend leggen we onze software ook graag aan je uit door middel van een demo. Vraag een gratis demo aan.