HRM onboarding: van nieuwe medewerkersportal naar InSite 

Anno 2019 is er een krapte op de arbeidsmarkt. Het is dan ook niet voor niks dat bedrijven investeren in het aantrekken en binden van nieuwe medewerkers. Een van de elementen die je steeds vaker terugvindt is het “nieuwe medewerkersportal”. Met name in de zorg en bouw zijn dergelijk portalen meer standaard dan uitzondering. In dit portaal kan de aangenomen medewerker voor zijn in dienst datum alvast kennismaken met het bedrijf. Om dit administratief een zo laag mogelijke belasting te geven kan STKKR helpen!

Het voordeel van een medewerkersportal 

Heb je nog geen portal voor nieuwe medewerkers? Neem dan eens contact op met een STKKR partner. Die kunnen jou hier vast mee helpen! Het nieuwe medewerkersportal is een outsite pagina om de nieuwe collega’s alvast te binden. Hierin zie je als nieuwe collega bijvoorbeeld hoe je eerste dag eruit ziet, wie je manager wordt, wie je nieuwe collega’s zijn en vind je je arbeidsovereenkomst. Dit zijn typische functionaliteiten van een nieuwe medewerkersportal.

Met name voor bedrijven die meer dan 10 medewerkers per maand aannemen is een dergelijk portal een must!

    Net te laat InSite toegang

    Medewerkers een portaal geven is in AFAS snel te realiseren als je werkt met Solicitant Self service (SSS) in AFAS.  Je geeft ze portaal toegang gekoppeld aan hun privé mailadres en je bent los. Op het moment dat de medewerker daadwerkelijk in dienst komt moet je ‘precies op de dag van in dienst datum’ het e-mailadres omzetten. Doe je dat niet, dan heeft de persoon geen toegang onder het zakelijke mailadres op InSite. Met STKKR automatiseer je dit handwerk eenvoudig!  

     

    Nooit meer te laat InSite toegang?

    In het proces van sollicitatie heeft de nieuwe medewerker portal toegang gekregen. Dit is gebaseerd op zijn privé mailadres. Op het moment dat de medewerker in dienst is (datum in dienst) wil je natuurlijk dat hij in kan loggen met het zakelijk adres. Wil je weten hoe? Hieronder een uitgebreide toelichting.

    1. Maak een nieuwe GetConnector gebaseerd op een gegevensverzameling “Medewerkers (excl. autorisatie)”
    2. Plaats de gegevens erin die je nodig hebt. Je hebt minimaal nodig:
    • Gebruikerscode (koppeling naar gebruikers)
    • Email prive
    • E-mail werk
    • Email voor login
    • Datum in dienst (Via Volgnummer arbeidsverhouding)
    • Datum uit dienst (Via Volgnummer arbeidsverhouding)

    Getconnector aanmaken STKKR


    3.  In de filters hebben we gefilterd op de volgende velden:

    • e-mail voor login [];!=[Veld:Mail werk]
    • Datum in dienst : >=[vandaag]
    • Datum uit dienst : [];>[vandaag]

    Velden filteren STKKR

    1. Voeg de zojuist aangemaakte GetConnector toe in de AppConnector voor STKKR (nog geen Appconnector?)

    GetConnetor toevoegen in AppConnector STKKR

    1. Voeg de UpdateConnector “Gebruikers“ (KnUser) toe aan de AppConnector voor STKKR.

    UpdateConnector toevoegen aan AppConnector STKKR

     

    1. Open STKKR
    2. Stap 1. Maak een nieuwe STKKR op het Scenario “Van GetConnector naar UpdateConnector”. Als interval adviseren we 1x per dag ergens rond 04.00 uur. Op deze manier kan de medewerker direct inloggen aan de start van de werkdag. 

    STKKR maken

    1. Stap 2. Kies de Gemaakte Connector.

    Gemaakt Connector kiezen STKKR 

    1. Stap 3: Filteren. Deze stap mag je overslaan. Doordat de GetConnector zichzelf leeg maakt hoeven we geen aanvullende velden in te stellen.
    2. Stap 4. Kies de UpdateConnector “Gebruikers” van het type updaten. 

    UpdateConnector Gebruikers STKKR

    1. Stap 5. Koppel de velden. Voorbeeld:

    Velden koppelen STKKR

    Test de STKKR, en de eerste stap is klaar!

    Relax & geniet!

    Bijna klaar om te relaxen! Je hebt nu een prachtig proces geautomatiseerd. Vertel je collega’s dat hun intensieve proces volledig is geautomatiseerd.

     

    Zelf met Stkkrs processen in AFAS automatiseren?

    Herken je jouw bedrijf of handmatig proces in deze blog? Laat fouten dan tot het verleden behoren door processen te automatiseren in AFAS. Het enige wat je nodig hebt zijn het gewenste aantal Stkkrs.

    Heb jij al een account? Start dan meteen met inrichten, eventueel samen met jouw AFAS-consultant. Heb jij nog geen account? Maak dan een gratis account aan. De software heeft weinig uitleg nodig, maar hier vind je meer informatie.