1. Home
  2. Docs
  3. Fouten oplossen
  4. Fouten oplossen

Fouten oplossen

Als Stkkrs eenmaal gebouwd zijn heb je er meestal weinig omkijken na. Het proces loopt geautomatiseerd goed en met de de dagelijkse of wekelijkse updates wordt je op de hoogte gehouden als er dan toch een keer een mislukte regel is.

Maar wat doe je precies als een regel mislukt?  In dit help topic vertellen we alles over de loggingsmogelijkheden in STKKR

Actieve monitoring

Per STKKR verzamelen we ieder uur alle verwerkte, mislukte en overgeslagen regels. Dit kun jij overzichtelijk zien in jouw dashboard.

1: Stel een periode in. Standaard is dit vandaag, uiteraard kun je ook terugkijken
2: Zoek je een specifieke STKKR of Token? Zoek dan
3: Met het oogje kun je direct door naar de STKKR instellingen en krijg je een overzicht van de fouten afgelopen 7 dagen
4: Hiermee kun je alle runs bekijken.

Instellen logging per mail

Je kunt op gebruikersniveau instellen of je een dagelijkse logging (08.00) of wekelijkse logging (maandagochtend 08.00) een mail wilt ontvangen van alle verwerkte en mislukte Stkkrs. Dit een samenvatting waarop je kunt sturen.

Wil je deze overzichten ontvangen? Stel dit dan in onder Gebruikers.

Fouten oplossen

Op het moment dat je een fout krijgt zal STKKR altijd de foutmelding tonen die AFAS ons teruggeeft. Dit is inclusief het referentienummer wat je terug kunt vinden in het AFAS logboek  (Algemeen / Omgeving / Beheer / Omgevingslogboek.)

In veel gevallen is de foutmelding vanuit AFAS logisch. Bijvoorbeeld “De ingevulde waarde bij ‘Itemcode’ bestaat niet. (EA3A27DD40B4AC5C5971C4AB82CC1639)”
Je kunt vrij zeker bepalen hoe je dit op kunt lossen als je maar 1 regel aan hebt geboden. Heb je echter 10 regels aangeboden, dan weet je niet direct zeker welke regel is mislukt. Om net dat stapje verder te kunnen gaan kun je foutcontrole activeren per Stkkr. Ga hiervoor naar de Stkkr Instellingen / Updateconnector Aanpassen/ Geavanceerde functies en kies “Foutcontrole toestaan”

Op het moment dat foutcontrole aanstaat zal STKKR in geval van een fout de daadwerkelijke verstuurde JSON(bericht) naar AFAS voor maximaal 7 dagen dagen opslaan. Uiteraard gebeurt dit gecodeerd.

Je krijgt bij iedere mislukte regel een ‘oogje’ achter de naam. Hiermee kun je zien wat er is ingestuurd en waarom er een fout is gekomen. In mijn geval (fout: De ingevulde waarde bij ‘Itemcode’ bestaat niet.) zie ik door details te openen dat de itemcode (ItCd) niet 1 maar 01 had moeten zijn.

Indien je een wat lastigere fout terug krijgt is het altijd raadzaam terug te gaan naar de KB van AFAS.nl. op https://static-kb.afas.nl/datafiles/help/2_9_7/SE/NL/index.htm#App_Conect_UpdDsc.htm vind je een uitleg van iedere connector en wat daarin noodzakelijke velden zijn.